Klub

Czy dieta ketogeniczna naprawdę pomaga w utracie wagi?

Utrata wagi przez jedzenie tłuszczu: to zaskakująca obietnica diety ketogenicznej. Stosowana od prawie stu lat przeciwko niektórym formom padaczki, dieta ketogeniczna stopniowo stała się miejscem dla siebie obok diet odchudzających. Od pewnego czasu cieszy się on pewnym powodzeniem, o czym świadczy około dwudziestu opublikowanych w ostatnich latach książek oraz wiele artykułów prasowych często mu poświęconych. Jak działa dieta? Co wiemy o jego skuteczności?

Suplement na odchudzanie – http://www.pruszkow2019.pl/african-mango/

dieta ketogeniczna

Co to jest dieta ketogeniczna?

Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Żywności (Anses) uważa, że dla osoby dorosłej około 10-20% energii powinno pochodzić z białka, 35-35% z lipidów (tłuszczów) i 40-55% z węglowodanów (cukrów). Dieta ketogeniczna natomiast opiera się na drastycznym ograniczeniu spożycia węglowodanów (nie więcej niż 50 gramów dziennie dla osoby dorosłej) na rzecz masowego spożycia lipidów (od 70 do 90% całkowitej dawki energii), przy czym spożycie białka pozostaje na poziomie 15-20%. Raczej kontr-intuicyjny, w świecie, w którym tłuszcz odgrywa złą rolę w zbiorowej wyobraźni.

Należy unikać pokarmów na bazie zbóż (chleb, makaron, ryż), ziemniaków, dań gotowych, słodyczy, ciast i mleka (bogatego w laktozę, która jest węglowodanem). Należy również unikać niektórych owoców i warzyw, które są zbyt bogate w węglowodany (banan dostarcza około 30 gramów węglowodanów z 50 wymaganych), a także roślin strączkowych. Z drugiej strony, należy skupić się na wszystkich produktach spożywczych bogatych w tłuszcz i białko, takich jak oleje roślinne, masło, jaja, mięso, tłuste ryby, awokado, kokosy lub nasiona roślin oleistych (migdały, orzechy laskowe…). „W praktyce jest to bardzo trudna dieta”, mówi prof. Luc Cynober, kierownik oddziału biochemii w Cochin Hospital (AP-HP).

Jak to działa?

Do funkcjonowania organizmu służą trzy rodzaje paliw spożywczych: węglowodany, tłuszcze i białka. Kiedy węglowodany są w bardzo małych ilościach – jak są w diecie ketogenicznej – wątroba zaczyna produkować ketony z dietetycznych tłuszczów lub z własnych zapasów tłuszczowych organizmu. Mówi się, że ciało jest w „ketozie”: staje się maszyną do spalania tłuszczu. Ketony stają się więc głównym źródłem energii dla większości naszych komórek. Zmiana ta następuje średnio od dwóch do czterech dni po przyjęciu diety.

Czy dieta ketogeniczna pomaga w utracie wagi?

    „Problem z tymi ekstremalnymi dietami jest taki, że istnieje efekt odbicia. Ludzie często przybierają na wadze więcej niż stracili na pierwszym miejscu.”

„Drastyczna dieta tego typu z pewnością pomoże ci schudnąć”, mówi profesor Cynober. „Człowiek może stracić kilka kilogramów w ciągu jednego miesiąca. Ale problem z tymi ekstremalnymi dietami jest taki, że istnieje efekt odbicia. Ludzie często odzyskują więcej wagi niż stracili na pierwszym miejscu. Słynny efekt „jo-jo”, który znajduje się we wszystkich dietach.

„Badania wykazały, że diety o niskiej zawartości cukru pomagają ludziom szybciej schudnąć niż diety o niskiej zawartości tłuszczu. Ale na dłuższą metę krzywe wagowe łączą się ze sobą” – mówi dr François Jornayvaz, kierownik oddziału diabetologicznego w szpitalach uniwersyteckich w Genewie i autor kilku artykułów naukowych na temat diety ketogenicznej.

Zdaniem lekarza należy odróżnić tę dietę – w której węglowodany są praktycznie wyeliminowane – od diet o niskiej zawartości cukrów. „Mamy powody, by sądzić, że dieta o umiarkowanej zawartości węglowodanów, która nie przekracza 130 gramów cukrów dziennie, może być korzystna, zwłaszcza dla chorych na cukrzycę” – zaznacza. Ale musimy być niezwykle ostrożni co do rodzaju spożywanych tłuszczów i faworyzować te pochodzenia roślinnego, a nie zwierzęcego, w przeciwnym razie istnieje ryzyko rozwoju tłustej wątroby (stłuszczenie wątroby) i hipercholesterolemii, co w dłuższej perspektywie może mieć szkodliwe skutki”.

Na razie, nawet jeśli obietnice diety ketogenicznej rozprzestrzeniają się (utrata wagi, ale także rak, choroba Alzheimera itp.), należy pamiętać, że jej skuteczność została naukowo udowodniona tylko w padaczce.

Czy są jakieś skutki uboczne?

W krótkiej perspektywie czasowej, przejście z konwencjonalnej diety na dietę ketogenną może spowodować mdłości, zaparcia, zmęczenie, bóle głowy, skurcze, nieświeży oddech… Wszystkie te niedogodności związane są głównie z odwodnieniem. „Dzięki tej diecie organizm jest zmuszony do wykorzystania swoich rezerw glukozy”, wyjaśnia prof. Luc Cynober. „W mięśniach, glukoza jest przechowywana w wodzie. Jego użycie prowadzi więc do eliminacji wody, co przyczynia się do utraty wagi, ale także do odwodnienia”.

Dieta ta, polegająca na ograniczeniu spożycia owoców i warzyw, może również prowadzić do niedoborów. „Może być deficyt witamin, minerałów i błonnika”, mówi profesor Cynober. Stąd konieczność zasięgnięcia porady dietetyka lub dietetyka medycznego przed podjęciem takiego przedsięwzięcia.

W dłuższej perspektywie czasowej konsekwencje nie są dobrze znane. Większość dotychczasowej pracy naukowej koncentrowała się na niewielkiej liczbie uczestników i/lub nie obejmowała grupy kontrolnej do celów porównawczych. „Najsilniejsze dane, jakie mamy, pochodzą od dzieci z padaczką”, mówi dr Jornayvaz. „Pokazują one, że istnieje ryzyko rozwoju kamieni nerkowych, osteoporozy i problemów ze wzrostem w czasie”.

    „Ludzie są zaprogramowani na zrównoważone, wszystkożerne diety. Nie trzeba dodawać, że tuczenie ciała przez wycinanie węglowodanów jest prawdopodobnie niezdrowe.”

W sprawozdaniu na temat diet odchudzających opublikowanym w 2010 r. Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Żywności (Anses) przypomniała, że „dążenie do utraty wagi bez formalnego wskazania medycznego niesie ze sobą ryzyko, w szczególności gdy stosowane są niezrównoważone i słabo zróżnicowane praktyki żywieniowe”. Ponadto Agencja podkreśliła, że „nic nie może zastąpić, pod względem zdrowotnym, zrównoważonej, zróżnicowanej diety, gwarantującej, że dzienne spożycie energii nie przekracza wymagań”.

„Człowiek jest zaprogramowany na zrównoważoną i wszystkożerną dietę”, wspomina profesor Cynober. „Nie trzeba dodawać, że wypychanie ciała lipidami przy całkowitym wyeliminowaniu węglowodanów nie jest dobre dla zdrowia.”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *